dinsdag 26 maart 2013

Shortfuse SuperOneClick - ROOT je gsm of tablet

Gisteren kreeg ik een onbekend Android tablet in mijn handen, die een vriendin op het internet had gekocht. Zij vroeg me of ik deze kon rooten omdat ze aan de slag wou met Titanium Backup. Mijn zoektocht naar het merk en type leverde niets op, zodoende zag ik het niet zitten hoe ik hem zou kunnen rooten. Na diverse zoektermen in Google te gebruiken, ben ik terechtgekomen op het programma SuperOneClick. Aan de hand van de bijeengesprokkelde informatie, kreeg ik de indruk dat ik haar tablet wel zou kunnen rooten. Ergens had ik een beetje schrik om daar aan te beginnen, en ik stelde haar op de hoogte dat het me misschien zou lukken, doch niet zonder gevaar. Blijkbaar heeft ze grenzeloze vertrouwen in mij en ik mocht van haar aan de slag gaan, ondanks ik haar waarschuwde dat hij onherstelbaar naar de maan kon gestuurd worden.

Voor ik begon nam ik haar sd kaart uit het toestel en zette hem in usb debugging mode. Via de bij haar tablet bijgeleverde cd-rom, installeerde ik de drivers van dat toestel, wat aanvankelijk problemen opleverde omdat die drivers niet aanvaard werden door Windows 8. Ik heb het kunnen oplossen door Windows 8 op te starten in een mode die vreemde drivers aanvaard. Ik startte SuperOneClick op en koppelde haar tablet via usb aan mijn computer. Ik drukte op de knop ROOT en er begon een lijst met commando's te lopen. Nadat het programma gestopt was, vroeg deze om een test te draaien, maar dat scheen niet te werken. Toen ik keek in haar programmalijst, zag ik dat er een app was bijgekomen, superuser, dus ik vermoede dat het gelukt was. Met een roottest app (Klik hier voor de app) zag ik dat hij geroot was. Zonder problemen heb ik de root versie van Titanium Backup kunnen installeren.

Nog nooit was rooten zo eenvoudig en ik heb gisterenavond nog een tablet geroot, die aangekocht was bij Kruidvat en dat verliep ook zonder problemen. Of het nu met alle Android tablets zal kunnen lukken, weet ik niet, het blijft toch steeds gevaarlijk om met zulke programma's te spelen. Als je echt geen kennis van zaken hebt, blijf er zelf van af en vraag raad aan iemand met ervaring. Het is volledig op eigen risico als je het toch zelf wilt proberen. Als je zoiets doet, zorg er steeds voor dat je batterij volledig is opgeladen en geen stroomonderbrekingen kan voorkomen, anders is de kans zeer groot dat je tablet rijp is voor het containerpark.

Download het programma van de officiĆ«le website: shortfuse.org 
Opgelet! Sommige antiviruspakketten geven aan dat het schadelijke software is en laten ze het programma niet downloaden. Zet eventueel eerst eventjes je antivirus uit, maar wees voorzichtig! Download SuperOneClick ook niet van een andere website, want ik heb gemerkt dat er bij sommige linken, echte virussen in verweven zijn. De extensie moet zeker op .ZIP eindigen GEEN .EXE!!!



De officiƫle website ligt al een lange tijd plat, maar je kan het tijdelijk vanaf hier downloaden.

2 opmerkingen:

  1. Beste Chris, Ik kan de website niet benaderen om superoneclick te downloaden. Jij nog wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik geraak ook niet binnen, maar denk wel dat het na een tijdje terug zal werken, anders moet je maar eens Googlen. Let wel op, er zijn veel besmette bestanden in de omloop met virussen en wormen.

      Verwijderen